Bröst.

Bröst.
 
Sug på det ordet ett tag. Finns det något annat som har influerat filmer mer än den klassiska bröstscenen som finns med i princip varenda action och skräckfilm med självaktning sedan 1970-talet. Om ett par bröst visades kunde man vara säker på att kvinnan de satt på skulle dö inom 17 sekunder. Eller så var det ett sätt för blivande kvinnliga actionskådisar att bli populära. Däremot så har brösten som dragningskrav försvunnit under senare delen av 90-talet och in på 00-talet. Varför vet jag inte och jag tänker inte spekulera om det. Jag ville bara skriva lite om bröst.
 
Men nu är det tur att det har kommit två filmer som har varsin bröstscen.
 
Starship Troopers: Invasion.
 
Starship Troopers är en bok som är skriven av den sedan 1988 bortgångne författaren Robert Heinlein. Han kanske dog av en hjärtattack efter att ha sett en bröstscen i någon film? Det är en bok som handlar om ett enat Jorden som har hamnat i krig mot en insektsras och vi får följa en grupp soldater när de går igenom sin utbildning för att sedan skickas ut i krig. Boken har fler aspekter än så, men det var länge sedan jag läste den så jag kommer inte ihåg allt.
 
Det gjordes en film på detta vid samma namn som boken, och hade faktiskt flera bröstscener. Förutom det var filmen jäkligt dålig men den hade glimten i ögat och var underhållande.
 
Starship Troopers: Invasion är den fjärde filmen som handlar om soldater som slåss mot insekter. Denna gång är den datoranimerad och väldigt, väldigt dålig. Den är faktiskt så dålig att den inte ens skulle vara rolig om jag var full och gillade datoranimerade bröst. Eftersom att filmen är gjord i japansk regi är den och lite halvt influerad av anime, vilket inte hjälper den.
 
(B)röstskådespeleriet är kasst, animationen är okej, manuset suger och den är allmänt pinsam. Jag skämdes lite över mitt intresse för sci-fi när jag såg den.
 
Total Recall
 
Jag skämdes också när jag såg nyversionen av Total Recall. Jag vet inte varför men jag insåg nog bara hur idiotisk  den här filmen är och i förlängningen hur idiotisk jag var som betalade för att se den.
 
Total Recall är en nyversion av den numera klassika sci-fi actionfilmen med samma namn från 1990 med Arnold Schwarzeneggerereke i huvudrollen. Den filmen är i sin tur baserad på en novell skiven av Phillip K. Dick som heter "We can remember it for you wholesale". Jag har inte läst novellen så jag vet inte hur nära filmerna är källmaterialet, men jag antar att de inte är så nära.
 
Istället för Arnold ser vi Colin Farrell som huvudrollen. Han har ett trist liv och är gift med Kate Beckinsale, som tyvärr inte visar brösten, men hon ser snygg ut i tighta byxor. Han har det så trist att han en dag vandrar in på ett företag som heter Rekall, där de erbjuder den intressanta tjänsten att de kan ladda upp påhittade minnen till ens hjärna. Colin vill ha minnet av att han var en hemlig agent men knappt hinner ägaren till företaget trycka på okejknappen innan en grupp soldater stormar in och filmens första actionscen kan börja.
 
Nu tror ni kanske att regissören skulle vara lite smart och mixtra med idéen om att hela filmen är påhittad och att Colin inte alls är en hemlig agent som jobbar för jordens motståndsrörelse (Ja, de har dreads, åker tunnelbana och luktar säkert illa) utan bara lever igenom sitt minne. Man har försökt att få in lite filosofi om minnen och sånt men det är bara krystat och skrattretande. Colin Farrell är mest förvirrad, Kate Beckinsdale blir ond och får ögonskugga och för mycket utrymme i filmen, resten av skådisarna tänkte jag inte ens på.
 
Total Recall är snygg. Effekterna är bra, actionscenerna är okej, men det är allt. Vid filmens slut ville jag trycka ned min Ramlösaflaska i halsen på mig själv för att få slut på lidandet. Total Recall är en onödig film som är dålig rakt igenom. Den är så dålig att den förtjänas att laddas ned för att sedan tas bort ifrån hårddisken utan att man har sett den.
 
Ni som läser detta tänker nog: "Men Johan, om inte Kate Beckinsale visar brösten, vem gör det då?" Jo, det skall ni få veta. I orginalfilmen finns en känd scen där en kvinna visar sin barm. Där hänger det tre bröst. Hon finns med i den nya filmen också men brösten har blivit större.
 
De två filmerna jag har skrivit om har skrivit om har det gemensamma i att de är infantila, intetsägande, icke underhållande och totalt onödiga. Inte ens bröstscenerna är bra.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Nu har jag försökt kommentera här två dagar på raken och därmed glömt bort vad jag ville säga. Detta är bara en testkommentar för att se om din blogg funkar igen.

Postat av: Johan

Den funkar. Det är fel på internet.

2012-08-16 @ 16:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0