Till månen!

Expedition to the mountains of the moon
 
 
Året är 1863 och historien är inte som den skall vara. Teknologin och kunskapen om gener och biologi har gått åt ett helt annat håll än vad som var tänkt. De första stegen mot det britiska imperiets fall samt att ett världsomspännande krig kommer allt närmre. Det finns bara en person som kan stoppa det som kommer hända och ställa iordning historien så som den "borde" vara och det är Sir Richard Burton. Han får till uppdrag att resa till Afrika och hämta en magisk sten som har den samlade kraften från ett urgammalt ödlefolk och kan påverka tiden.
 
Detta är den tredje och sista delen om Burton och Swinburne. Skriven av Mark Hodder. Det är en steampunk/sci-fibok som har lånat mycket från Sherlock Holmes, Lovecraft samt lite tidsenliga personligheter, som Darwin och Florence Nightningale, för att nämna två. I den här boken knyts alla trådar ihop med ödlefolket Naga och Springheeled Jack som vi fick stifta bekantskap med i första boken. Jag hade hoppats på att Hodder skulle upprätthålla sin ganska snabba stil med målande scener som är lättlästa. Men jag fann boken lite sådär.
 
Det kan bero på att jag börjar bli trött på tidsresor i böcker. Detta var tredje boken om detta tema jag läste på kort tid. Men jag fann den lite spretig och inte alls like intressant som jag hade hoppats, och mot slutet läste jag med ett öga öppet och önskade att jag snart kunde läsa nästa bok i min hög av väntande litteratur.
 
Men det är ingen dålig bok. Den är ganska spännande och lite smårolig här och där. Har man läst de andra två böckerna som kommer innan skall man lsa denna också, annars kan man strunta i det.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Ja, jag är inte alls peppad på tidsresenärsböcker. Inget fel på dem i sig men det känns alltid så lätt att boken antingen blir en tråkig kliché eller så otrolig att den tappar all form av relevans.

Postat av: Johan

Ja, precis. Men den här boken blev lite hattig helt enkelt så man tappade intresset.

Skall du läsa en tidsresebok skall du läsa The company of the dead. Den är cool.

2012-08-24 @ 19:14:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0