"War. War never changes."

Dan Abnett kan skriva om krig. Han har förmodligen lärt sig det efter alla sina böcker han har skrivit om Warhammervärlden. Nu skall jag inte vara orättvis han har faktiskt skrivit massor med böcker, serier och annat till en hel hög olika företag. Vill ni se hela hans lista så finns den här: http://www.fantasticfiction.co.uk/a/dan-abnett/. Jag skulle ocks vilja passa på att säga att han är en av de bättre action sci-fiförfattarna jag har läst på länge. Hans böcker håller en lagom hög nivå så man förblir intresserad men samtidigt är de inte så svåra att de blir långtråkiga.

Med det sagt så tycler jag att herr Abnett skall träna sig på att skriva sci-fi som inte involverar soldater och krig. Just för att träna sig. Han börjar kännas som en one trick pony; han kan skriva om hur folk skjuter på varandra men om andra saker så falerar han snabbt. Det märks i hans senaste verk Embedded där första halvan av boken utspelar sig i ett icke krigstillstnd och den andra halvan är mer actionladdad. Det märks också att Abnett inte har skrivit Embedded för Games Workshop (vilka äger Warhammer) då han får fylla sin text med the F-word.

Jag skulle vilja läsa in mer i boken än vad som står men nu när jag tänker efter så ser jag Embedded som en ganska platt, men underhållande sci-firoman som är utmärkt att läsa på soffan eller hängmattan. Den tillför inget nytt för Abnett men den visar heller inte att han har blivit sämre som författare. Jag önskar att han kunde vara mer som Hannu Rajaniemi (http://www.fantasticfiction.co.uk/r/hannu-rajaniemi/) i sitt skrivande, men det är nog för mycket att önska.

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Men det är ju så svårt att skriva om annat än folk som skjuter. Du skall alltid ha så höga krav du.



Funderade en gång på att läsa Rajaniemi men frånhöll mig dels för att jag då började luta mer mot skräcklitteraturen igen och dels för att han var finsk. Jag vet, dålig anledning om han är en bra för fattare, men det kändes så långsökt att det plötsligt dyker upp en bra sci-fi-författare från norden. Jag valde helt enkelt säkrare kort men nu kanske jag borde tänka om.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0