Mansions of Madness

Tänk er spelet Cluedo fast större, bättre och svårare och istället för Kapten Senap som har mördat någon i biblioteket med en skiftnyckel så är gärningsmannen en galen doktor som vill utföra experiment på några stackare. Det är lite häftigare.



Jag har spelat Mansions of Madness, ett brädspel från företaget Fantasyflight games. Det är baserat på H.P. Lovercrafts noveller. Jag är helt klart imponerad av hur kul det var att spela. Reglerna var ganska enkla efter att vi hade kommit igång med spelandet. En av spelarna har rollen som spelledare medan de andra skall lösa ett mysterium genom att arbeta tillsammans och hitta ledtrådar samtidigt som spelledaren styr alla monster och annat elakt som gör spelarnas liv jobbigt.

Båda gångerna fick jag vara spelledare och jag tyckte det var himla kul även fast det kändes överväldigande till en början innan jag hade fått koll på de flesta reglerna. De tre jag spelade med verkade vara nöjda, de vann ju första omgången med en hårsmån. Andra omgången slutade lika.

Det enda jag tycker är ganska dåligt med spelet var att rollen som spelledare är tudelad. Med det menar jag att jag slets mellan att vara väldigt elak mot mina kamrater och köra över dem totalt då reglerna lutar en hel del åt spelledarens favör. Å andra sidan ville jag att det skulle vara roligt att spela och få spelarna att hitta ledtrådarna och på så sätt få reda på mer om handlingen. Det är en svår balansgång att gå.

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Jag vill också spela det spelet, hade funderingar på att köpa det tidigare men kom aldrig till skott. Låter dock lite dåligt genomtänkt om reglerna är till spelledarens favvör, jag drar mig till minnes Hero Quest som hade samma rollfördelning men där äventyret i sig bestämde svårighetsgraden (och tärningslagen då) och spelledaren var i övrigt bunden av samma regler som spelarna.



Vill fortfarande spela det själv så att jag kan bedömma själv om jag håller med dig elller inte.

Postat av: Johan

Jag kan ta med det till Västerås någon gång så kan vi spela det där, eller så får du komma hit på en spelkväll. Alltså så orättvist är det inte men spelledaren får tänka till en eller två gånger så det inte blir för svårt.

2012-01-14 @ 11:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0