Cryptonomicon

Cryptonomicon är en bok skriven av en nörd, för nördar. Helst skall man vara en nörd som kan Mattematik på en nivå där man förstår primtal och annat konstigt, vilket jag inte gör. Jag vet inte riktigt var jag skall placera den här boken. Är den Sci-fi eller en historisk roman? Boken utspelar sig dels under andra världskriget och dels runt år 2000.

Boken har många huvudpersoner med de som framförallt får mycket spelrun är Lawrence Pritchard Waterhouse som under kriget jobbar för Storbrittaniens kryptologiavdelning och hjälper därmed till att knäcka tyskarnas Enigmamaskin. Under denna period umgås han även med Alan Turing som utvecklade Turingmaskingen vilken kan ses som en mycket tidig version av en dator. Den andra karaktären som får stor del i boken är Randy Waterhouse, barn barn till L.P. Waterhouse. Han är ett datageni och vill starta en verksamhet i Kinakuta för pengatransaktioner och kryptera dessa.

Utöver dessa karaktärer får vi följa marinsoldater, japanska soldater, och deras släktningar från andra världskriget fram tills millienieskiftet.

Neal Stephenson skriver mycket komplicerade böcker. Han skriver även väldigt detaljerade böcker där alla tekniska aspekter beskrivs in i minsta detalj. Som tur är skriver han också väldigt bra. Han lyckas binda ihop de många karaktrerna på ett bra sätt och som läsare vill jag följa varje till slutet av boken. Boken har många gripande kapitell som är både väldigt roliga och andra mycket sorgliga. Ett kapitell jag kommer ihåg utspelar sig i stilla havet och den japanska soldaten Goto Dengo (osäker på stavningen) hamnar i vattned efter att militärkonvojen han färdades med attackeras av amerikanska skepp och plan.

De många tekniska detaljerna, vilket är ibland ganska jobbiga, men de går att hoppa över. Neal Stephenson är uppenbarligen väldigt fashinerad av internet, datorer och hackare då hans tidigare böcker, och senare i princip alltid har dessa i centrum.

Cryptonomicon är en mycket bra bok som man skall läsa om man orkar ta sig igenom de alla matematiska formler som finns. Boken är också jäkligt lång så ha gott om tid. Jag lyssnade igenom den som ljudbok och den klockade in på cirka 45 timmar.

Vet du fortfarande inte riktigt vad boken handlar om? Vad bra, för det vet inte jag heller. När du har läst, eller lyssnat på, den sista sida kommer den här boken finnas kvar hos dig, och gnaga tills du börjar fundera på vad allt egentligen betyder.

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Hehe, ljudbok. You so crazy.



Hur som helst så låter det här som en bok långt över min intellektuella nivå. Får nog hålla mig till Twilight och Harry Potter.

2012-06-08 @ 09:33:56
Postat av: Johan

Ljudböcker is the shit. Har fastnat helt för dem.



Twilight är djupare än vad du tror. Den går igenom de postkoloniala hegelianska problemen som uppkom i USA under revolutionen...

2012-06-09 @ 10:10:28
Postat av: Hento

Det viktigaste med matematik är att man kan stava till matematik Johan ;)



Ett t inte två ;P

2012-06-15 @ 21:58:24
Postat av: The Dan

Som du nog ser Hento så är det skrivet med stort M vilket indikerar att det troligtvis är ett namn på en person eller plats. Därmed är det inte alls säkert att det stavas med ynka ett t.

Postat av: Hento

Hmmm sant. Missade detta faktum, nu får Johan helt enkelt reda ut hur det ligger till med detta :P

2012-06-18 @ 21:42:08
Postat av: Johan

Jag får skriva mattematik hur jag vill, det är min blogg. Hento, du glömde sätta ett "," mellan matematik och Johan. Detta resulterade då i ett ganska dåligt försök till att håna mig.



Jag heter ju inte matematik Johan, utan endast Johan.

2012-06-19 @ 13:23:04
Postat av: Hento

Jo så är det :)



On a different note, kommer det ngt blogginlägg om ditt besök i det stora äpplet? Och vars ligger den "nördbutik" som du så elegant kallade den? Jag ska ev. till NY i höst och måste givetvis besöka denna anläggning.



Och sista frågan kommer du vara i Uppsala nångång i början av aug? Jag åker tillbaka till andra sidan pölen den 22:a aug så det vore trevligt att ta en fika och diskutera svenska kommuner... :D

2012-06-20 @ 22:28:15
Postat av: Johan

Ett blogginlägg om New York kommer när jag har fått tag på de bilder som pappa tog med sin kamera.



Det fanns flera nördbutiker. Jag gillade framförallt en butikskedja som heter Journeys.



Jag är i Uppsala hela sommaren så det vore ju riktigt kul att diskutera svenska kommuner och storheten i svensk politik.

2012-06-22 @ 10:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0