Prometheus

Prometheus är en science fiction film av den gamla skolan. Går man och ser den här filmen och förväntar sig en Aliens eller en annan actionladdad filmtitel kommer man inte gilla den här filmen. Innan man ser den skall man ta på sig analysglasögonen. Filmen går nämligen i samma bana som Stanley Kubricks film 2001: A space Oddysey. Tempot är lågt och det händer inte så mycket förutom några actionscener här och där. De visuella effekterna är mycket bra och passar helt klart. Synd bara att H.R. Giger inte kunde lagt sig i.


Prometheus handlar om hur två arkeologer har funnit bevis för att människan skapades av en utomjordisk ras för många tusen år sedan. De kan även spåra den här rasen till en måne som ligger långt bort i ett annat planetsystem. De lyckas samla ihop ett antal personer samt ett skepp med hjälp av företaget Weyland Yutani. Väl på den här planeten hoppas de finna svar om varför människan finns till och varför vi skapades. Inte helt oväntat stöter de på problem.

Noomi Rapace gör en bra rollprestation men den som får bucklan för bästa skådespeleri är Guy Pearce då han gör ett fenomenalt jobb med att karaktärisera androiden Peter Weyland. Jag gillade framför allt besättningens förhållande mot Peter Weyland, människan skapade androiderna, och deras syn på sina egna skapare. Hur de ser ned på vad de själva har skapat men är oförstående för de frågor som kommer upp under filmen om deras egen existens.

Mitt enda klagomål på filmen är att de flesta av karaktärerna är ganska stela och ganska osympatiska. Man får intrycket av att många blev tvingade till att vara där när de nu egentligen är anställda.

Vad jag gillar med science fiction, och varför jag läser så mycket av den genren, är för att jag inte alltid fr svar på allt. Efter att jag har läst en bok eller sett en film finns det fortfarande lösa trådar kvar och kanske fler frågor än svar. Det får mig att fundera och gå och fundera vidare om vad jag läste eller såg. Att vrida och vända på fakta är kul. Prometheus ger definitivt fler frågor än svar.

Den här filmen är inte för alla. Gå och se den men tro inte att det är en ny Aliens-film med Hicks och Hudson som säger oneliners. Jag älskade den och detta komma bli ett definitivt köp när den kommer på blu-ray. Det enda jag hoppas på är att det inte kommer en uppföljare.

/Johan

Kommentarer
Postat av: Jenny

Aha! Fast androiden hette ju David? och spelad av han Fassbender eller vad tusan han heter.
Ja! De verkade inte så glada att vara där, varför följa med om de ändå inte är intresserade av sånt?

2012-10-12 @ 12:37:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0