Quicksilver och Gridlinked.

Quicksilver

Det är mycket Neal Stephenson nu, men han är en ju en bra författare. För många eoner sedan köpte jag hans bokserie The Baroque Cycle, men det är inte föränn nu som jag har fått för mig att läsa ut böckerna. Jag fattar inte varför jag började läsa den tidigare. Första boken heter Quicksilver och utspelar sig i Nordamerika och Europa under andra halvan av 1600-talet och början av 1700-talet.

Vi får följa akademikern Daniel Waterhouse om hans uppväxt i England och hur han lär känna Isaac Newton samt andra vetenskapsmän. Samtidigt får vi också följa Daniel när han är äldre och bosatt i Nordamerika där han precis har grundat MIT men blir kallad tillbaka till London och måste bege sig ut på en piratfyld resa över Atlanten.

Inte helt olikt Cryptonomicon innehåller boken en hel del vetenskapliga termer, framförallt mattematik (Oh yeah, I went there!) vilket är ganska förvirrande till och från. Vill man veta mer om de naturvetenskapliga tankarna under 1600-talet i Europa så är den här boken mycket bra. Det märks att Neal Stephenson har läst en massa historia men ibland tycker jag nog att han blir lite väl pratig och verkar tycka om att trycka in namn på kändisar bara för att de var, och är, kända: "Kolla, det fanns en kille som hette Spinoza och var duktig på att slipa glaslinser. Han måste jag nämna."

Mycket bra bok. Rekommenderas starkt. Just nu håller jag på att läsa den andra boken The king of the vagabonds.

Gridlinked

Ibland vill jag läsa böcker där jag inte behöver tänka. Då vänder jag mig ofta till Warhammervärlden men av någon anledning ville jag bryta mina läsvanor. Det skulle jag inte gjort. Neal Asher har tur som har lyckats hyra in en mycket duktig tecknare till sina omslag, för jag tror att väldigt få köper hans böcker för innehållet.

Gridlinked är en bok där man får följa en douche som heter Cormac. Han skall tydligen vara en sorts specialagent som arbetar för mänskligheten. Han får i uppdrag att reda ut varför en stad exploderade och alla invånare dog. Innan allt detta händer sågar han huvudet av en kvinna och får på grund av detta hennes bror efter sig som vill hämnas. Just det, Cormac har en mycket gay cyberkaststjärna som han tycker om att döda med.

Förutom att huvudpersonen är den mest osympatiska jag har följt på länge, Asher i boken The innocent mage ligger i Cormacs liga på huvudpersoner som jag avskyr, så är boken till bredden fylld med påhittade sci-fitermer vilket gör att den är sanlöst svår att följa.

Det bra med boken är omslaget, och omslagen på hans andra böcker, samt världen han målar upp, trots alla termer, ord, prylar, förkortningar. Jag vill veta mer om världen och inte om en osympatisk douchebag vid namn Cormac.

Det finns en massa annat jag kan skriva om Gridlinked men jag orkar inte.

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Spelar ingen roll hur mycket du prisar Stephenson, av någon anledning är jag inte intresserad.



Och Asher verkar klart ha en förmåga att slänga in för mycket i sina böcker vilket för all del kan skapa en spännande värld men å andra sidan tenderar att bli för spretigt. Ett koncept i taget hade varit ett bättre ledord för honom.

2012-06-23 @ 15:47:38
Postat av: Anonym

Jag tror inte att du skulle gilla hans böcker heller. Möjligen Snow Crash, men de andra är jag osäker på.



Precis! Det vore bra om han skrev en bok som handlar om articifiel inteligens utan att blanda in rymddrakar och rosa kaststjärnor.

2012-06-23 @ 21:02:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0