Kåt, kåtare, kåtast.

Archeth är kåt. Hon gillar unga kvinnor. Ringil är kåtare. Han gillar unga män. Egar är den kåtaste av de tre huvudpersonerna och gillar allt som har en kroppsöppning. Dessa är de tre musketörerna som Richard Morgans senaste alster The Cold Commands handlar om. Det är framförallt Ringil som står i fokus genom större delen av boken.

Ringil är på rymmen från sitt förflutna men av någon anledning hinner en massa problem ifatt honom. Det är bland annat hans gamla fiender från förra boken The Steel Remains som kommer och hälsar på, dock till min stora besvikelse så har drakarna inte så mycket med handlingen att göra. Kort och gott så är boken en kavalkad i blod, sex och tårar. Detta är ingen bok för dem som inte tål att karaktärer dör på hemska sätt eller att handlingen går frammåt i en rasande fart.

Trots att handlingen verkar simpel (blod, sex och våld) så räddas boken av att Richard Morgan är en jäkligt bra författare och har en stil som inte är helt olik Abercrombie eller Cook. Med hjälp av en tät dialog, intensiv och jordnära handling (blod, sex och våld) samt färgstark värld gör Morgan The Cold Commands till en mycket bra fantasybok.

Mitt enda problem jag har med The Cold Commands är att den är lite väl fokuserad på de tre huvudpersonerna. Jag önskar att handlingen hade varit mer i stil med The Steel Remains där världen förändrades iochmed kriget med drakarna. Istället har Morgan valt att fokusera på att kritisera religiös fundamentalism, vilket jag kan tycka är lite trist då religiösa fanatiker har en tendens att bli tråkiga att läsa om då de är ensidiga.

Richard Morgan borde återvända till sina Sci-firötter. Han må vara en bra fantasyförfattare men han lyser ännu starkare som science-fictionförfattare.

Kommentarer
Postat av: The Dan

Big props till bloggen och till att du tagit dig igenom din första vuxenbok. Vi är allla mycket stolta. Men hur skall jag nu ha tid att updatera min egen blog när jag hela tiden kommer att sitta och läsa din, om och om igen?



Mer on point så vet jag inte när jag kan hinna ifatt mig med mitt läsande igen, fritiden har ju tagit råspö på senaste tiden så herr Morgan får nog vänta, om det ens blir av. Jag hålller dock med om att han borde skriva en sci-fi bok igen för även om Steel remains var en bra bok så håller den inte riktigt up gentemot t.ex. Altered Carbon.

Postat av: Johan

Tack. Det var svettigt, men värt det i slutändan. Du får tygla dina luster och ägna dig åt din egen blogg lite mera kanske?



Synd att du inte kommer ha tid för Morgan, hans fantasy är himla bra om man orkar ta sig förbi de mera köttsliga delarna. Jag har köpt Embedded av Dan Abnett. Om du vill läsa så är det bara att hojta till så får du låna.



Jag skall skriva om Skyrim när jag kommer tillbaka till Uppsala.



/Johan

2011-12-28 @ 18:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0