Djupt vatten.

När jag var ung och gick i skolan hade vi simträning. Jag var ganska dålig på att simma och det tog ett tag innan jag fattade hur man gjorde. Trots att jag lärde mig att simma så var jag ändå alltid ganska rädd för den djupa delen av bassängen på Solbergabadet. Vattnet såg mörkare ut på grund av djupet, det såg också kallare ut. Jag föreställde mig alltid att något monster bodde där nere. Monstret levde på mögel och barnkött. Inte undra på att jag var nervös första gången jag gav mig ut på den djupa delen.
 
Lite som att simma ut på det djupa vattnet kändes det som att läsa Hannu Rajaniemis nya bok The Fractal Prince. Den är uppföljaren på hans tidigare bok The Quantum Thief. Jag önskar att jag var smartare och kunde något om kvantfysik och filosofi för då hade den här boken varit mer för mig. Istället så läser jag en bok där jag typ förstår handlingen och jag kan hänga med på endel av vad som händer, men däremellan finns en massa konstiga ord som jag inte vet vad de betyder.
 
Boken handlar om The Thief och hur han skall få tillbaka sitt minne då han tidigare blev nedjagad av någon som satte honom i ett fängelse där han förlorade minnena av sitt tidigare liv. Tydligen så finns hans minne på Jorden så dit måste han ta sig. Till sin hjälp har han ett rymdskepp och en militärbrud vid namn Mieli, hon är förövrigt ascool. En karaktär i en bok får min respekt när hon badar bastu och sedan kyler ned sig med den enkla metoden att öppna dörren till rymdens vakuum. 
 
The Fractal Prince är en jäkligt svår bok med många svåra ord där Hannu blandar finska ord med ord som finns med i fackböcker om fysik. Detta i kombination med ganska kluriga ord som är påhittade gör att det ofta är svårt att följa vad som händer och vad han menar med vissa saker. Trots det är boken en väldigt häftig upplevelse med många intressanta saker som händer. Mer sci-fi än så här blir det inte.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Inte för att jag själv läst den här boken men det är bra att veta att det inte bara är jag som känner mig dum över vissa böcker. Det är alltid jobbigast när man kan se att en bok är bra men man fattar ändå inte hälften av det som är bra.

Och monster i bassängen va? Kan inte minnas att jag hade något sådant problem men nu blir jag lite orolig.

2012-12-03 @ 12:49:06
Postat av: Johan

Alltså jag tycker du verkar fatta långt mer av böckerna vi har läst än jag.

De finns! Tro mig...Tänk på Dante när du skickar honom till bassängen för första gången.

2012-12-04 @ 22:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0