The Hobbit.

Bilbo, en gammal gubbe som kan kasta brinnande kottar och ett gäng dvärgar beger sig ut på äventyr för att återta den otroliga skatten från draken Smaug. På vägen stöter de på en massa troll, orcher, svampätande magiker, Gollum, vättar och lite annat. Det är handlingen i korthet.
 
The Hobbit är en bra film. Den är bra för att den är fruktansvärt välgjord. Miljöerna är fantastiska, skådespeleriet är trovärdigt. Helt enkelt en solid film. De scener då filmen är som bäst så är den jäkligt bra. Stridsscenerna är spännande och det är kul att se dvärgar som slåss mot orcher. Däremot känns det lite fjantigt att Peter Jackson har varit tvungen att hålla 11års-gränsen, speciellt när diverse lemmar börjar flyga till höger och vänster utan att blodet sprutar.
 
Men det är inte under striderna som filmen är som bäst utan det är de mer stillsamma scenerna som är de starkaste. När dvärgarna sjunger framför brasan i Bilbos hem, eller när Bilbo möter Gollum och tar ringen. 
 
The Hobbit blir dock inte mer än bra. Det största problemet jag hade med filmen var längden. Vissa scener kändes onödiga och slutet var alldeles för långdraget och blev lite pannkaka på pannkaka. Jag vet att The Hobbit är en barnbok men jag kunde inte skaka av mig känslan av irritation under vissa delar av filmen. En druid som har en släda som dras av kaniner är bara fjantigt.
 
Filmen lider också av att saker skall alltid hnda i sista sekunden. Allting verkar hopplöst tills Gandalf räddar alla med magi. Och varför kunde inte sällskapet bara flyga på örnarna till sitt mål, då hade filmen blivit kortare?
 
Se den, men mest för att många andra kommer se den också och för att tillsammans med de två (!?) nästföljande filmerna kommer göra det till en bra filmserie. Även fast det verkar som att Peter Jackson har fått storhetsvansinne.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tycker att scenen med trollen som grillade var bäst! Trots att det också var en sista-sekunden-scen

2012-12-15 @ 14:47:09
Postat av: The Dan

Mellan din recension och en annan jag såg så är det fortfarande ingen som stillar min oro att filmen bara slutar mitt i allt ihopa. Se, problemet med att göra en sluten historia till mer än en film är att de separata filmerna blir klumpiga i strukturen. Tre filmer av en bok kan på många sätt vara en början, en mitt, och ett slut, vilket ju är bra men bara om man ser alla tre filmer på raken. Annars kommer varje film kännas väldigt otillfredställande.

Med det sagt så tvivlade jag aldrig på att Jacksson kunde göra snygga filmer med bra skådespeleri, frågan är bara om man egentligen borde vänta tills DVD-boxen släps och bara sträckse hela historien utan de årslånga pauserna.

2012-12-15 @ 19:01:35
Postat av: Johan

Scenen med trollen var bra, den glömde jag nämna.

Man borde kanske vänta på att han släpper de ännu längre directors cut versionerna? ;D

2012-12-16 @ 18:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0