Who goes there?

En av mina favoritfilmer från förr är filmen The Thing. Det är en ganska simpel historia om en utomjordisk varelse som landar på nordpolen och lyckas göra livet lagom jobbigt för ett gäng forskare som har satt sin fot just där. Föga förvånande är filmen baserad på en novell av John W. Campell med namnet Who Goes There? Filmen håller fortfarande måttet mest på grund av avsaknaden av datoreffekter men också för att den har en solid handling och bra skådespeleri.



Who Goes There är inte riktigt lika bra. Problemet är, tror jag, att jag såg filmen innan jag läste novellen så min bild av hur noveller skall vara är färgad av filmen. Handlingen är till stordel detsamma som i filmen men i novellen breder förklaringarna ut sig om vad denna varelse är för något och vad den vill. Föga förvånande vill den ta över jorden.

Who Goes There är ytterliggare ett exempel på där filmen är bättre en boken. Ett annat exempel är Sagan om Ringen. Oh yeah, I went there!

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Vad du självklart också ville påpeka men inte hade wordcounten till var att The Thing från 1982 till mångt och mycket även var baserad på filmen The Thing from another world från 1951. Du ville också påpeka att en remake gjordes förra året som, antagligen, inte är i närheten av lika bra som John Carpenters verk.

Postat av: Johan

Självklart, men jag ville inte dra ut på mitt inlägg.

2012-02-01 @ 19:05:23
Postat av: Henke

Jag är mest ledsen över att de gjorde böcker av Sagan om Ringen filmerna. Hade det inte varit bättre att låtit Peter Jacksons verk vara ifred...



http://web.archive.org/web/20030719192458/http://pagang.vk.se/pub/singleKronika.asp?id=5492

2012-02-02 @ 02:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0