Botanik, post-apokalyps och cyberpunk.

Botanicula.
 
Jag har blivit lite lätt kär i spelet Botanicula. Spelet är gjort av samma grupp som gav oss mästerverket Machinarium.
 
Jag kommer ha svårt att beskriva det här spelet då det är helt bisarrt. Man spelar en lök, eller ett frö, jag är lite osäker. Tillsammans med sina kompisar kvisten, svamparna och flyggrejen skall man rädda ett träd och dess invånare från en hemsk skuggvarelse som lever på att suga upp allt liv. Spelstilen är peka-klicka och trädet är fyllt av pussel som skall lösas och invånare som man kan hjälpa om man vill,
 
Som exempel på hur konstigt det här spelet är så måste man hjälpa en fiskare genom att hämta en mask åt honom. När man ger honom masken så fångar han en fisk och flyger iväg på den...
 
Man blir glad av att spela Botanicula. Musiken och grafiken är helt underbara och passar perfekt ihop. Det är inte svårt men kan ibland vara ganska ologiskt vilket gör att man som spelare ibland gissar sig till lösningar. 
 
Botanicula klockar in på cirka 3-4 timmar och är värt vartenda öre.
 
Gemini Rue.
 
Regn, skäggstubb, grått, rockar, dystopisk framtid. Japp Det är cyberpunk. Gemini Rue är ett coolt spel med coola karaktärer. Man spelar en detektiv som skall leta reda på sin bror som har hamnat i trångmål.
 
 
Spelet är bra med en intressant story. Spelet är inte så svårt men kan vara frustrerande under vissa partier, framför allt under striderna. Stämningen i spelet är mycket bra och man vill hela tiden fortsätta för att se vad som kommer hända härnäst. 
 
Värt ett köp. Framförallt nu under rean på steam.
 
Earth Reborn.
 
The other Dan och jag spelade ett brädspel härom dagen som heter Earth Reborn. Det är ett spel designat för två till fyra spelare och man spelar mot varandra. Spelet kan beskrivas som en taktiskt militärspel där de olika sidorna skall uppfylla olika mål för att vinna.
 
 
Spelarna spelar igenom olika scenarion, vilka följer en story och utveklar reglerna allt eftersom man spelar. Första scenariot får man lära sig de absoluta grunderna medan i nästa scenario får man lära sig andra regler. Jag gillar den idéen och den är logisk och pedagogisk istället för att helt enkelt slänga alla regler på spelarna direkt.
 
Spelet är inte utan sina fel. Bakgrunden till spelet är fjantig som attan. Karaktärerna är så kliché att man nästan gråter och spelplanen tar ett halvår att förbereda inför varje omgång. Det är mycket pill och grejande innan man kommer igång med själva spelandet.
 
Earth Reborn är kul och jag vill spela det mer.
 
/Johan
 

Kommentarer
Postat av: The Dan

Nästa gång får du recensera Dear Esther. Stackars, stackars dig.

Postat av: Johan

Det är köpt men ej installerat. Jag väntar på en lagom mörk kväll så jag kan spela det.

2012-07-20 @ 13:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0