Dear Esther.

En av anledningarna till att jag spelar data och tv-spel är för att ha roligt. Detta argument skulle kunna låta lite motsägelsefullt då jag plågar mig själv med spel som Dark Souls och Amnesia: Dark descent. Men de spelen har sin charm också. En annan anledning är att jag har svårt att se på teve. När jag tittar på teve känner jag mig passiv, min hjärna går liksom ned i något som kan kallas dvala. Jag gillar inte det. När jag spelar spel blir jag mer aktiv och jag måste fokusera och tänka på ett helt annat sätt. Jag har helt enkelt roligare när jag spelar spel.
 
Dear Esther är inte roligt.
 
 
Tack vare The Dan så har jag tvingat mig igenom ett av de tråkigaste spelen som finns. Spelet går ut på att man har hamnat på en ö som liknar Gotland och där går man runt. Det händer inget. Missförstå mig inte, jag gillar gillar långsamma spel med tät stämning som Myst, Flower, Flow och Journey. Jag tycker också att den här typen av spel är ett väldigt välkommt avbrott från alla spel där man spelar en amerikansk soldat som mejar ned nazirobotzombier (eller araber) med sin M14b7 granatkastare samtidigt som ens enda svarta vän dör med fanan i handen.
 
Men Dear Esther är bara för tråkigt. Jag hade för hoppningar på att kunna göra något i spelet, men det kan man inte. Man kan inte ens hoppa eller springa vilket gör att det känns som att man spelar en kamera och inte en karaktär. Det enda man kan göra är att gå omkring på ön och vänta på att för höra nästa brev och hoppas på att spelet skall ta slut. Det skall tydlingen finnas en story här också om varför man är på ön och det enda jag fattade var något om en njursten och en bilolycka, resten blev lite suddigt då jag inte kunde sluta tänka på vad jag skulle köpa på ICA så fort spelet var klart.
 
Men vad är bra med spelet då? Dear Esther har trots allt fått mycket höga betyg på de flesta spelsiter. Grafiken är mycket bra. Allt ifrån grottorna, till stränderna till byggnaderna är väldigt välgjorda med mycket detaljer. Musiken är stämningsfull och väl värd att införskaffa istället för spelet. Vad som finns däremot är potential till något mycket bra. Jag hoppas att skaparna till Dear Esther gör ett spela som man kan spela nästa gång för då kan det bli riktigt intressant.
 
Kort sagt skulle man kunna kalla Dear Esther för en övandrings-simulator som egentligen skulle kunna vara en kortfilm istället.
 
Skrev jag att Dear Esther är tråkigt?
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Jag vet! Och jag var dum nog att köpa det till full pris när det släpptes!

Nu arbetar ju the chinese room på nästa Amensia spel under Frictionals regi. Nu är det upp till bevis om de kan göra ett riktigt spel.

Postat av: Jenny

Du tänker tydligen ofta på vad du ska köpa på ica. heee

2012-07-22 @ 18:18:59
Postat av: Johan

Jag hoppas att de inte fuckar up nästa Amnesia-spel. Om det hände skulle jag bli mycket ledsen.

Japp, Jenny, sånt är viktigt för mig!

2012-07-22 @ 18:33:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0