Lite smått och gott.

The company of the dead
 
Jag var lite skeptisk när jag köpte boken, men vid avsaknad av bättre vetande köpte jag ändå Kowalskis bok The company of the dead. Anledningen till min skeptisism var att boken innehåller tidsresor. Enligt min erfarenhet blir tidsresor i böcker och filmer oftast väldigt förvirrande och innehåller inte sällan en hel del paradoxer. Ett exempel på detta är Terminatorfilmerna. 
 
Den här gången är Titanic i centrum då en halvgalen doktor Wells lyckas få tag på en tidsmaskin åker tillbaka i tiden och börjar ändra om historien, men något går fel. Han åker tillbaka fler gånger och försöker rätta till vad han har ställt till med, bland annat att försöka rädda skeppet Titanic från att sjunka och på så sätt rädda livet på en massa inflytelserika personer som gick under. Men som i alla tidsresor så får man inte ändra något, för vem vet vad som kommer hända i framtiden?
 
Framtiden är blek. USA finns inte och ägs istället till stora delar av Tyskland och Japan som i princip äger resten av världen. Mitt i allt detta får vi stifta bekantskap av Joseph Kennedy som vill ställa historien till rätta och på så sätt låta ett förenat USA växa fram. Till sin hjälp har han tidsmaskinen men också ett gäng hantlangare.
 
Boken är riktigt bra. Spännande rakt igenom och världen Kowalski har byggt upp är intressant. Varför han valde att fokusera just vid Titanic vet jag inte ännu, men jag antar att det funkar. Vid slutet av boken finns det många trådar som inte har knutits ihop och det är uppenbart att han kommer skriva mer som utspelar sig i samma värld.
 
Mycket bra bok, rekommenderas starkt.
 
The king of vagabonds.
 
Andra delen i The baroque cycle, skriven av Neal Stephenson. I första boken fick vi följa rika människor och intellektuella som rör sig i olika hov och konspirerar med och mot varandra. I denna andra del får vi följa den mycket fattiga Jack Shaftoe som vill hitta rikedomar genom att vara en kanalje. Han tar värvning inom den engelska armén som hyrsvärd och lyckas på något vänster vara med om slaget vid Wien. Där räddar han Eliza som tillsammans med honom skall försöka samla på sig ännu mer rikedomar. Denna sammanhållning spricker ganska snabbt då Jack har som ambition att samla ihop pengar till sina barn medan Eliza vill slå sig in i den finansiella världen.
 
Boken bygger på stora delar av Jacks och Elizas interaktion med varandra vilket gör att den här boken, till en början har en starkare röd tråd att följa än Quicksilver. Neal har i och med den här boken velat visa något annat än rika och knda människor vilket ger en skön paus och en annan vinkling på världen under 1600-talet. Den här boken går snabbare fram, händelserna löser av varandra snabbt och man tappar inte intresset även fast mot andra halvan av boken blir historien inte lika trolig längre.
 
Jag ser fram emot att läsa (lyssna på) nästa del.
 
Call of Cthulhu
 
För en vecka sedan var jag hemma hos The Dan och spelade Call of Cthulhu tillsammans med Andreas. Det var kul, mycket kul. Jag gillar det rollspelet och hela mystiken som är uppbyggt runt det som händer i spelet. Dödligheten bland karaktärerna i detta spela är överhängande och det är inte helt ovanligt att en eller alla karaktärer dör under en spelkväll. Den här gången var det Andreas karaktär som fick bita i det sura äpplet så nästa gång är det nog min tur.
 
Hoppas det går bättre nästa gång för oss. Och det vore ju kul att spela lite längre äventyr så man hinner få en känsla för karaktären innan man måste göra en ny.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Köper du Neal Stephenson i bulk eller? Nya favvoriten kanske? Jag har inga favvoriter längre, självgoda jävlar dom där författarna.

Vill absolut spela mer CoC. Vi kör åtminstone ett kort äventyr till, men till hösten får vi se hur scheman faller samman så att vi kanske kan ge oss an A Resection of Time.

Postat av: Johan

Han är nog en av favoriterna. Men anledningen till att jag har läst mycket av honom är att jag en gång i tiden köpte hans Baroque Cycle-böcker och sedan har jag inte läst dem. Nu har jag tid :p

Det vore ju himla kul tycker jag! Förhoppningsvis är följande äventyr bättre skrivna.

2012-07-11 @ 10:16:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0