Slutet på en saga.

Vilken är din favoritfärg? Blå, grön eller röd?


Det var med blandade känslor som jag började spela Mass Effect 3. Samtidigt som jag hade längtat efter den sista delen i den episka rymdsagan om Shepard och hans vänner så var jag också rädd för att sagan skulle få ett slut. Nu efter att jag har spelat igenom spelet så har jag fortfarande blandade känslor. Missförstå mig inte, spelet är sanslöst bra. Handlingen är solid, karaktärerna är intressanta, röstskådespeleriet är mycket bra, förutom en karaktär, musiken är passande, striderna har blivit smidigare och bättre. Kort sagt: jag satt med öppen mun under större delen av spelet. Det är inte ofta jag blir gripen av ett spel på en sådan nivå att jag bryr mig om större delen av karaktärerna. Mass Effect lyckas med det.

En nyhet som Bioware introducerade i och med Mass Effect 3 är multiplayer. Det är helt enkelt horde mode där man spelar med tre andra och skjuter ned våg efter våg av diverse ondingar. Kul ett tag men de kunde ha struntat i det och lagt ned mer krut på själva huvudspelet.


Spelet är underbart fram till de sista tio minuterna. Jag tänker inte bli tokig och gå in i nerdrage som ganska många har gjort, utan jag är mer förvirrad. Slutet är så fullt med plothål att jag vet inte ens vart jag skall börja. I korthet tycker jag att slutet var fint men ologiskt. Det jag tycker var bra är att sagan är slut, i alla fall sagan om Shepard. Det jag tycker var sämst med slutet är att de val jag har gjort genom tre spel inte spelar någon roll då spelskaparna helt enkelt har kopierat slutet på Deus Ex och ger mig tre val att välja mellan istället för att ge mig som spelade paragorn ett passande slut. Alla val suger lika mycket och är i princip likadana. Det enda som skiljer dem åt är vilken färg den slutgiltiga explosionen har. Alla val jag har gjort under de tre spelen skiter man i helt enkelt. Mycket trist.

Jag valde den röda explosionen. Vilken skulle du välja?

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Som vanligt när det kommer till färger vill jag ha en polkagrisrandig explosion. I övrigt är det jäkligt lat att ha knappar på slutet som bestämmer vad som händer. Men för mig är slutsekvenserna i spelet sällan de viktigaste, det är något som särskilljer spel från böcker och filmer för mig. I spel tycker jag oftast att mitten är den viktigaste biten för det är då jag får göra något.

Postat av: Johan

Alltså, 99% av Mass Effect 3 är jäkligt bra. Det är bara lite bittert att när man spelar igenom slutet så inser man att inga av de val man gjort genom tre spel spelar någon roll. Men jag håller med dig: mitten i spel är det viktigaste, det är då allting händer.



Du kanske får din polkagrisrandiga explosion om Bioware väljer att patchaom slutet.

2012-03-25 @ 14:59:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0