Steampunk.

Jag håller på att spela Mass Effect 3. Jag är imponerad och ledsen på samma gång. Att spela det spelet känns som att jag precis har ätit upp min sista nybakade vetebulle, men jag vill ändå ha mer. Men jag skall inte prata om det nu utan om något helt annat.

Steampunk.

Steampunk är en avstickare från genren sci-fi. Oftast utspelar sig steampunk böcker och filmer i det victorianska England fast med en teknologi som är långt mer avancerad än den som fanns, plus att den är, oftast, baserad runt ångmaskiner, stora kugghjul och gentlemen med höga hattar. Ett bra exempel på en steampunkfilm som är populär är den senaste Sherlock Holmesfilmen. Denna genre har blivit mer och mer populär genom litteraturen och, som jag precis nämnde, i filmens värld. Vissa kallar genren överskattad, jag kallar den intressant.


Nyligen läste jag Mark Hodders bok "The curious case of the clockwork man." Den var bra. Detektiverna Swineburne och Burton jagar skurkar i kungens tjänst. Jag orkar inte gå igenom hela handlingen, men jag kan säga att den var bra och intressant. Mark Hodder målar upp en intressant bild av världen han har funderat ihop. Jag gillar att han använder namn från vår värld som Herbert Spencer, Florence Nightninggale, Oscar Wilde, med flera.

Handlingen är solid och karaktärerna är välskrivna. Om ni som läser min blogg, det vill säga, typ två personer, skulle vilja läsa den här boken så rekommenderar jag er att läsa första boken som Mark Hodder skrev, "Spring heeled Jack." Den är också bra.

Nu skall jag återgår till Mass Effect 3. Tali skall bli min.

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Jag gillar steampunk men kan förstå att vissa har problem med genrern. Det allra största problemet är ju att de flesta (läs alla) författare som skriver steampunk i den victorianska eran helt glömmer bort allt skräp under den perioden. Man ser sällan skymten av sjukdomsepidemier, rasism, sexism, och även när de tas upp målas de i regel snabbt över så att de kan komma till det spännande mysteriet istället.



Återgå till ME3 du. Du och alla andra EA-zombies.

Postat av: Johan

Jo, det är sant som du säger att de författare har en något skev bild av tiden. Det vore kul att läsa en steampunkbok som inte utspelar sig i Europa eller USA också. Miljöombyte är alltid fint.



EA4Life!

2012-03-16 @ 15:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0