Diablo 3

Jag kommer ihåg när jag gick på högstadiet. Livet var bättre då. Jag kommer ihåg när min vän Leo fick hem ett demo på ett spel som hette Diablo. Det var ett actionrollspel där man gick ned i en kyrka, mördade demoner och odöda på löpande band för att till sist leta sig ned till helvetet där man fick möta ärkedemonen himself, Diablo, och ha ihjäl honom. Demot, och senare spelet var underbart. Det hade atmosfär, sjukt bra musik, enkla kontroller och för den tiden bra grafik. Det var också då jag fick upp ögonen för Blizzard.

När jag gick på gymnasiet kom Diablo 2 ut. Det var också jäkligt bra. Spelet ändrade endel men behöll ändå den underbara atmosfären, musik, styrningen och allt som var bra. Jag minns fortfarande musiken och den spelas ännu ibland när jag spelar rollspel med mina kompisar. Tristramgitarren någon?

Jag minns den 15 Maj 2012, mitt liv var bättre då. Jag slängde mig över paketet som om jag vore sju år och det var julafton igen. Jag hade ju väntat länge på detta överhypade spel. Dagen efter fick jag äntligen spela det av Blizzard.

World of Warcraft, förlåt, Diablo 3 är ett bra spel. Det är ett sjukt välproducerat spel som är mycket välbalancerat. Det är enkelt att spela med sina vänner (när de behagar att spela med mig...Forever Alone). Jag måste också säga att jag är förvånad över hur beroendeframkallande spelet är i all sin enkelhet. Men det är också i sin enkelhet som spelet faller. Spelmakarna har i princip tagit bort all form av spelarintegration från spelet. Att levla spelar ingen roll riktigt, alla karaktärer har i princip samma utseende och du kan ändå köpa allt du vill på ett aktionshus så loot spelar ingen roll.

Istället för atmosfär har Blizzard satsat på story, vilket enligt mig inte funkar så bra. Vem spelar Diablo för storyn? Man spelar det för loot och action. Till och med musiken har de lyckats förstöra. Grafiken är inte så bra, den uppfyller sitt syfte men i samma veva påminner den väldigt mycket om World of Warcraft. Man skulle kunna säga att spelet är egentligen World of Warcraft men men en elakare uppsyn och annan spelvinkel.

Blizzards kassa ursäkt till DRM klagade jag på innan och det känns fortfarande inte som jag äger spelet jag köpte.

Diablo 3 är kul att spela med vänner, annars inte mycket att hänga i granen. Levelsystemet gör så att spelet inte blir intressant att spela om efter att jag har klarat det.

/Johan

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sluta kopiera mina recensioner!



Och jag vill spela med dig men jag kör inte hardcore. Känns som slöseri med tid om jag skulle råka gå och dö.

2012-05-30 @ 21:44:41
Postat av: Johan

Du skrev inte om Leo...



Jag har en Witch Doctor på lvl 14 eller så. Han spelar jag gärna med, eller så kan vi börja om från början med nya karaktärer.

2012-05-31 @ 16:45:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0