Tinker, Tailor, Soldier, Spy.

England är grått och brunt, i varierande nyanser. Vädret är i princip alltid grått och regnigt. All människor är gamla, gråa och fula, dock inte Colin Firth, han är ursnygg som alltid. Tinker, Tailer, Soldier, Spy är en spionthriller. Filmen är bra, mycket bra.

I huvudrollen ser vi Gary Oldman som får i uppdrag att hitta en rysk dubbelagent inom den engelska underrättelsetjänsten. Det visar sig snabbt att det är någon av hans närmaste kollegor som är den skylldige. Gary Oldman, och de andra i filmen, gör en mycket bra rollprestation. Inte så konstigt med tanke på att alla roller har mer eller mindre kända skådespelare vilka de flesta håller, enligt mig, en hög standard på de filmer de är med i.

Det är svårt att prata om en sådan här film utan att förstöra förmycket av handlingen. Men jag kan säga att jag var ganska förvånad på slutet, men bara ganska.

Se den och förundras över den underbara färgpalletten som filmen bjuder på.

Clementine.

En av mina favorit steam punk-författare (fin särskrivning) Cherie Priest har skrivit en kort bok som, lika de föregående, utspelar sig i USA under det utdragna inbördeskriget. Huvudpersonen  Isabella Boyd är en agent som skall leta reda på en ädelsten, stor som en mindre apelsin och är orange till färgen för att stoppa unionen från att använda den till ett supervapen.

Till sin hjälp har hon tre motvilliga herrar som har fått sitt luftskepp stulet. På detta skepp finns ädelstenen. Dessa tre herrar är ökända pirater, de är dessutom mörkhyade vilket gör de än mer impopulära. En temporär allians formas mellan piraterna och agenten och sedan bär det iväg.

Boken är kort och skall ses som självstående mot de andra böckerna i serien. Själva handlingen i sig är inget speciellt men den är intressant då den tar upp ämnen som aldrig brukar tas upp i den här typen av böcker, eller ens nämnas för den delen, nämligen rasism och sexism. De tre piraterna blir konstant särbehandlade på grund av deras hudfärg medan Isabella blir nedvärderad på grund av sitt kön. Speciellt intressant blir det när de tre piraterna anser sig bättre än Isabella vilket visar på hur rangordningen i samhället är. Vita, svarta, kvinnor. I fallande skala.

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Har inte sett Tinker o.s.v. ännu men är helt klart intresserad.



Vad gäller Clementine så är jag inte säker, kan hända att jag låter den passera då det finns så mycket annat jag vill hinna läsa. Men på tal om rasism och sexism i steampunk så finns det ju ännu ett sätt att undvika frågan på och det är att skapa en värld som inte är baserad på sent 1800-tal utan skapa en egen helt unik värld. Tim Akers gjorde detta i Horns of Ruin, synd bara att den världen var ganska tråkig.

2012-05-25 @ 10:48:34
Postat av: Johan

Tinker, var bra. Helt klart värd att hyra.



Låt den passera om du är osäker, mitt tips. Jag har inte läst Tim Akers, är han bra, förutom att hans påhittade värld är tråkig?

2012-05-25 @ 15:19:09
Postat av: The Dan

Fick leta upp min gamla recension av Horns of Ruin för att påminna mig om att jag ansåg den vara okej men inte mycket mer. Det fanns intressanta saker i sättet han berättade på men jag skulle nog inte slösa tid på den om du har annat du vet att du vill läsa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0