Böcker.

Nu är det så att jag inte bara läser sci-fi och fantasy, även om den här bloggen ger sken av det. Med brist på annat att skriva om så tänkte jag ge en kort lista på favoritböcker som inte är någon av de precis nämda genrerna. Jag tänker inte numrera böckerna i någon ordning eftersom jag inte kan bestämma mig vilken som är bäst. 
 
På västfronten intet nytt. Erich Maria Remarque.
 
En klassiker som många barn i skolan måste plåga sig igenom under svenskaundervisningen. Jag älskar den däremot. Den handlar om en ung soldat som tar värvning i den tyska armén under första världskriget och vi får följa hans liv under de åren han spenderar vid fronten. En av de mest kända antikrigs-böckerna som har skrivits.
 
Världens mått. Daniel Kehlmann
 
Boken utspelar sig i slutet av 1700-talet och i början av 1800-talet och beskriver upptäckaren Alexander von Humboldts och matematikern Carl Freidrich Gauss livsöden. Mycket bra bok. Rekommenderas. 
 
En fjärran spegel. Barbara W. Tuchman
 
En bok om det stormiga 1300-talet där hundraåriga kriget rasar för fullt. En bok som beskriver livet under medeltiden på ett mycket beskrivande genom alla olika klasser i samhället. Om man vill veta mer om medeltiden i Europa så är det här boken man skall läsa.
 
Andarnas berg. Gao Xingjian.
 
Jag har läst den här boken två gånger men vet fortfarande inte riktigt vad den handlar om. Till ytan handlar den om en mans resa genom Kina men jag antar att den har en underliggande mening som jag är för dum för att förstå. Anledningen till att jag gillar den här boken är dess simpla men ändå otroligt kraftiga beskrivningar på omgivningar och miljöer.
 
Stridens skönhet och sorg. Peter Englund.
 
Englund var tvungen att landa på den här listan. Stridens skönhet och sorg handlar om första världskriget och hur det påverkade folk i de olika länderna som var inblandade. Vi får följa många olika personer genom de fyra åren som kriget pågick. Boken handlar inte om kriget så mycket som det handlar om den vardag som kriget påverkade och ändrade.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: Kina

Skönt att se att du läser annat också!!!!

2012-11-26 @ 15:56:51
Postat av: The Dan

Jaja, jätte bra, men vad vi verkligen vill veta är: Hur går det med ditt eget skrivande? Undanhåll inga detaljer. Folket hungrar.

2012-11-26 @ 19:23:39
Postat av: Johan Kullberg

Kul att mamma läser min blogg ^^

Mitt skrivande går frammåt i maklig takt.

2012-11-27 @ 21:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0