Odöda saker.

The Corpse rat king av Lee Battersby.
 
Marius är en tjuv. Eller rättare sagt så är han en person som tar varje tillfälle till akt att tjäna pengar. En dag när han och hans kollega Gerd är ute på ett slagfält och tar värdesaker från de döda soldaterna blir de dödade och prompt skickade till dödsriket. De odöda tror att Marius är en död kung och vill att han skall regera i underjorden. Då han inte är någon kung så får han istället ett uppdrag att hitta en lämplig sådan. Marius släpps sedan ut i världen som odöd.
 
 
The corpse rat king är Lee Battersbys debutroman och den är faktiskt helt okej. Jag plockade upp den för det var månadens fantasyroman på The English Bookshop här i Uppsala och att den verkade ganska intressant. Den är intressant då man som läsare följer handlingen och karaktärerna och de utvecklas under handlingens gång på ett naturligt sätt. 
 
Som jag nämde så blir Marius odöd, men under hans resor upptäcker han hur hans kropp ändå är levande. Som att han känner smärta, börjar blöda, och så vidare. Och här kommer mitt största problem med boken: det kändes som att författaren använder Marius nästan-odödhet som en ursäkt för att saker skall kunna hända honom. Ena stunden blöder han och andra kan han vandra på havets botten i flera veckor..
 
Bra bok!
 
The Walking Dead.
 
 
Telltale games har gjort en grej av att köpa trättigheter till kända filmer/teveserier/spel och göra episodbaserad spel av dem. Deras senaste alster är en spelserie baserad på The walking dead. Spelet är uppdelat i fem delar varje del tar cirka tre timmar att spela igenom, och nu är alla släppta. Man spelar karaktären Lee som försöker överleva efter att världen har blivit infekterad av Zombies. Man träffar en ung flicka som man ganska omgående blir bästa vän med och större delen av spelet är centrerad runt deras relation.
 
The Walking Dead är ett pela-klickaspel men som har konversationerna mellan karaktärerna i centrum och de är mycket bra och handlingen är på grund av detta väldigt intressant. Beroende på vad du väljer att säga så ändras handlingen och vilka karaktärer som överlever. Vad det här spelet lyckas med är att det får en att bry sig om karaktärerna och man vill inte att de skall göra alla de hemska saker de gör.
 
Ett mycket bra spel, rekommenderas stark.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Men hur går det med skrivandet?

Var du trött när du skrev det här inlägget? Du beskriver The Corpse-Rat King som en bra bok men förutom för den snygga framsidan väcktes inget riktigt intresse hos mig. Och även om jag älskar peka-klickaspel så brukar jag, i regel, hålla mig borta från episoduppdelade produktioner. Nu när den är färdig dock kan jag ju fundera över att köpa en bundle.

2012-11-29 @ 07:34:54
Postat av: Johan Kullberg

Det går framåt.

För den var bra, eller rättare sagt så var den inte dålig. Den var bra. Jag kan helt klart rekommendera att du köper the walking dead under julrean. Ett mycket bra köp.

2012-11-29 @ 09:06:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0