Red Country

Japp, då har jag läst klart Joe Abercrombies senaste verk, Red Country. Det är en fristående del som utspelar sig i samma värld som hans andra böcker. Vi får följa kvinnan Shy och hennes nära vän Lamb om deras jakt efter hennes barn som har blivit tillfångatagna. Deras resa tar dem över det vilda landet The Far Country som liknar en medeltida version av Amerika under guldrushen. De kommer få hjälp av det kända hyrsvärdet Cosca och inkvisitionen, men kommer de lyckas?
 
 
Boken är som de andra böckerna Joe Abercrombie skriver: lagom enkla som om det skulle varit en annan mindre talangfull författare hade detta varit en väldigt dålig bok. Tack vare hans råa och jordnära skrivstil lyckas han göra även en enkel historia bra och lättläst. Karaktärerna som är med känns levande och naturliga och det är inte sällan jag skrattar åt deras förehavanden. En annan sak jag gillar med den här boken är det faktum att ingen av karaktärerna är säkra. Ofta när jag läser böcker vet jag vilka som kommer överleva och vilka som inte gör det. I den här boken har jag inte en aning.
 
Abercrombie har i och med Red Country gjort en blandning mellan westernfilmer och fantasy. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om blandningen. Ibland funkar det och ibland inte. Under vissa delar i boken var jag osöker på hur jag skulle föreställa mig omgivningarna. Är det western eller är det fantasy? Jag gillar däremot att han vågar göra något för att förnya genren och hans egna böcker så de sticker ut från mängden. Kanske i en framtida bok så lyckas han med blandningen bättre.
 
Red Country är en jäkligt bra bok. Gillar man rå en och jordnära fantasy så gillar man den här.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Woohoo en uppdatering.

Har inte så mycket att tillägga då jag inte läst boken själv ännu men det var ju intressant att du även hittade negativ kritik att rikta. Nåja, inte ens den bäste träffar mitt i prick varje gång.

Se till och skynda på med nästa uppdatering nu.

Postat av: Johan Kullberg

Det kommer en uppdatering snart, hoppas jag.

Boken är bra ändå, men inte lika bra som hans tidigare verk.

2012-10-22 @ 06:56:10
Postat av: Jenny

Jag borde gästblogga här om 50 shades of Grey ;)

2012-10-22 @ 19:08:21
Postat av: The Dan

Ja Jenny. Ja, det borde du.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0