The Baroque Cycle

Jag lovar att efter det här inlägget skall jag sluta tjata om Neal Stephenson. 
 
I våras började jag lyssna på hans bokserie The Baroque Cycle. Efter vad som känns som cirka 70 lyssnade timmar har jag äntligen pressat mig igenom alla böckerna. 
 
Jag vet inte riktigt vad jag skall skriva om böckerna för jag har svårt att gå in på detaljer. The Baroque Cycle utspelar sig under andra halvan av 1600-talet och tidigare 1700-talet. Den är dels en beskrivning av framväxten av det moderna bankväsendet i Storbritanien med stora inslag av pirater. Samtidigt är det också en historia om alkemi och naturvetenskap. Visst låter det roligt?
 
Nu skall man nog inte ta allt som står i de här böckerna som sanning, Neal Stephenson själv skriver att hans böcker absolut inte skall ses som några historieböcker utan som fiktion.
 
Själva handlingen och karaktärerna orkar jag inte gå igenom här för då skulle jag vara tvungen att skriva en mindre uppsats. Om ni är intresserade så googla The Baroque Cycle. Jag tänker helt enkelt skriva vad jag tycker om böckerna.
 
The Baroque Cycle är en sanslöst bra bokserie som jag avskyr. Den är underbar hur man som lyssnare (eller läsare) lätt kommer in i handlingen och sedan hålls man fast till sista sidan. Karaktärerna är inte kliché och utvecklas på intressanta sätt under bokserien. Böckerna ger en bra, om än långdragen, beskrivning av många historiska skeenden som annars är ganska tråkiga att läsa om.
 
Jag avskyr The Baroque Cycle för att det är typ en miljon karaktärer och tillslut orkar man inte bry sig om dem förutom den 6 stycken huvudkaraktärerna. Det märks att Neal Stephenson älskar de här böckerna för han är himla "pratig" och ger väldigt långa beskrivningar, ibland onödigt långa, vilket gör att konversationer och beskrivning blir lite väl utdragna. 
 
Det finns säkert massor mer att skriva om The Baroque Cycle men det får räcka så. Nu skall jag lyssna igenom Game of Thrones.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Klart du kommer sluta tjata om Stephenson när du inte har några fler böcker att läsa av honom. Ärligt talat har jag funderat på att läsa honom några gånger då han är ett stort namn, men faktum är att han alltid slinker längre och längre ner för listan efter hand som mer intressanta författare ger ut böcker.

Postat av: Johan

Hehe. Jag har fortfarande inte läst Reamde. Problemet med honom är att hans böcker blir längre och längre, vilket kan vara lite drygt. Snowcrash är nog hans bästa bok, den rekommenderas!

2012-09-30 @ 19:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0