Tre män och en flicka.

The hunger games.
 
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om den här filmen. Min spontana reaktion är att jag tycker att den är okej. Den är underhållande, om än lite långdragen under vissa delar. Skådespeleriet var bra och effekterna var helt okej. Filmen gör sitt jobb men inte mycket mer. Vill du se en bättre film om samma sak och som The hunger games-författaren har kopierat allt ifrån så kan jag rekommendera den japanska filmen Battle Royale.
 
FIlmen är baserad på den första boken i en trilogi med samma namn. Jag har inte läst böckerna så jag vet inte hur väl filmen följer dem. Filmen utspelar sig i en framtid då Panem (USA) har delats upp i tolv olika distrikt där de som har det sämst bor i nummer 12 och de som bor i 1 har det himla bra. Varje år lottas det ut två ungdomar från varje distrikt som skeppas ut till en skog där alla får slåss i ultravåldsam teveshow som är en slags blandning mellan Robinsson, herren på täppan och My sweet 16. Detta beskådas av alla invånare som ett teveprogram där de följer sin favorit. Vinnaren av The hunger Games får sedan leva ett liv i lyx och allmänt välmående. 
 
Vi får följa Katniss Everdeen om hur hon blir utlottad till att vara med och hur hon kämpar för sitt liv. Hela filmen är ganska förutsägbar och har ett par scener som är riktigt dumma. Trots att regisören har försökt göra den lite mer vuxen så märks det att filmen är baserad på en ungdomsbok.
 
Det är ganska uppenbart att filmen och böckerna är en sorts kritik mot klassamhället i dagens USA och hur media fungerar. Däremot känns det lite skumt att försöka sig på några sådana analyser i en ungdomsbok då författaren inte kan gå så mycket djupare än så utan att göra det för vuxet. Filmen verkar inte veta om den skall vara en samhällsanalys, relationsdrama eller en actionrulle.
 
Hur kommer det sig att alla är så jäkla snygga efter två veckor i skogen?
 
Men in black 3
 
Jag gillar att bli förvånad. Jag gillar att titta på en film som jag absolut tror kommer vara kass på alla sätt och vis och sedan bli gladeligen överaskad när jag har fel. Men in black 3 är en sådan film. Den borde vara dålig men det är den inte. Faktum är att den är underhållande. 
 
Den påhittiga agent J måste rädda sin kollega K's liv genom att åka tillbaka i tiden och döda en rymdskurk som har rymt från ett fängelse på månen. Han måste resa tillbaka till 1969 och förutom döda skurken sätta upp ett skyddsnät av coola lasergrejer runt jorden som han får av en mycket speciell herre som kan se in i framtiden. Han möter också den yngre Agent K som måste hjälpa honom. 
 
Trots att filmen involverar tidsresor så blir den inte krånglig. Tempot är bra och humorn är på en lagom nivå. Hyr den om du har sett de andra två.
 
Will Smith får mig att le. Inte många män som har den förmågan.

Kommentarer
Postat av: The Dan

Jag har andra åsikter än dig. Det får mig att känna mig speciell. Men MiB 3 har jag inte sett. Gissar dock att jag har andra åsikter än dig där också. Jag är speciell säger jag. SPECIELL!

2012-09-24 @ 17:25:07
Postat av: Johan

Ja, du är speciell. Ditt namn är ju The Dan. Du är tillochmed unik!

Vi måste spela mer Borderlands 2 och lite Torchlight 2 när vi har chansen.

2012-09-24 @ 21:25:10
Postat av: The Dan

Ja, ja! Herregud JA! Jag vill spela BL2 och TL2 men jag har så dåligt med tid. Om ni skulle vänta tills jag kan vara med att spela så skulle ni mest sitta där och titta på spelfodralen hela dagarna. Spela på ni så kanske mitt schema kan tänkas släppa till någon gång framöver.

Postat av: Anonym

Har du fått fast jobb eller?

Jag har andra spel att spela också så jag hinner nog inte komma så långt ändå.

2012-09-25 @ 19:04:17
Postat av: Johan

Det förra inlägget var mitt...

2012-09-25 @ 19:04:39
Postat av: The Dan

Nej, inget fast jobb men det är svårt att spela shooters med barn i huset. Är de vakna skall de helst inte se det, sover de så kan man glömma att ha ljud på. Önskar att jag hade en extra tusing så jag kunde köpa sonys special headset.

2012-09-25 @ 19:40:54
Postat av: Johan

Ah okej. Jobbigt! Vi har ju Torchlight iallafall. Har du mic till datorn?

2012-09-26 @ 07:55:07
Postat av: The Dan

Japp, feta micken till datorn. Eller inte direkt fet, den är ganska liten och obekväm men den har funkat tidigare. Vet du om chattfunktion finns inbyggd i spelet eller om jag måste skaffa något annat program?

Postat av: Johan

Nice! Inte en aning faktiskt. Om inte så är det bara att skaffa skype, det funkar bra.

Jag och The Other Dan hann inte spela så mycket igår, men jag tänkte använda den karaktären, min assassin, till att spela coop bara så kan vi hålla en jämn level. Det blir trist om man kommer för långt framför nåågon annnan.

2012-09-29 @ 08:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0