Caliban's War

Uppföljaren till den underbara Leviathan Wakes, Caliban's War är sjukt bra. Den fortsätter handlingen från den förra boken och vi får följa samma karaktärer och några nya. 
 
Holden leder sina kamrater genom ett solsystem som är uppdelat mellan olika fraktioner som inte har de bästa politiska relationerna och den minsta gnista kan starta ett krig. Skotten är nära att flyga när en måne blir attackerad av en okänd varelse och de olika fraktionerna är inte sena att skylla på varandra. Mitt i allt detta måste Holden rädda en flicka som har blivit kidnappad. På något sätt är hon ihopkopplad med den okända varelsen.
 
 
Caliban's War är en tjock bok, men den går snabbt att läsa igenom. Handlingen är snabb, tät och uppbyggd lite som Joe Abercrombies böcker med många cliff hangers vilket gör att man som läsare liksom inte vill lägga infrån sig boken. Karaktärerna kan jag tycka är lite platta förutom Holden och de nya som introduceras. De andra som överlevde från Leviathan Wakes utvecklas inte nämnvärt vilket gör dem ganska tråkiga ibland, men det är på det stora hela en mindre kritik i en annars lysande bok.
 
Jag tror jag skrev det här i mitt inlägg om Leviathan Wakes, men det som jag gillar mest är världsbilden. Det är ett universum då mänskligheten har börjat kolonisera och bygga ut samt leta resurser på månar och planeter. Allt är i något sorts startläge. Inom en snar framtid har det möjligheten att bli mer och större. 
 
Om du gillar sci-fi som är lättläst och som inte kräver att man har läst universitetskurser inom humaniora för att förstå så är Caliban's War boken för dig. Har du inte läst Leviathan Wakes så läs den först. Det är en order.
 
/Johan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0