Sleeping dogs.

Open world-spel är inte min grej. Jag har alltid haft svårt för spel som ger mig frihet till att bara skutta runt i ren allmänhet och hitta på otyg, därav mitt totala ointresse för GTA-spelen. Självklart finns det undantag. Jag gillar ju Assassins Creed (upp till en viss gräns) och nu har ett till spel lagts till på undantagslistan, nämligen Sleeping Dogs. Det är ett spel som gled in under radarn för många, inklusive mig, dett är egentligen inte så konstigt då spelets produktion kantades av massor med problem, förseningar och annat. Plus att det inte är ett väletablerat varumärke.
 
Sleeping Dogs utspelar sig i Hong Kong, nutid. Spelaren tar sig ann rollen som polisen Wei Chen, som har till uppgift att infiltrera den kinesiska maffian, triaden. Som med alla sådana här draman så blir han lite för djupt involverad och gränsen mellan att vara polis och brottsling suddas ut allt mer.
 
 
Handlingen i Sleeping Dogs är bra och man blir involverad snabbt. De många uppdragen är varierande och roliga att ta sig igenom. Det enda jag kan tycka om handlingen som är negativt är att den ibland kändes uppstyckad och det gjorde att många namn inte riktigt fastnade. Karaktärerna är intressanta och varierande, ingen är perfekt, inte ens Wei Chen. Jag hade önskat att handlingen skulle ha fler uppdrag som gjorde kontakten mellan Wei Chen och hans vänner mer djup, samt att relationsdramat mellan han och hans flickvän(er) kunde blivit mer utförligt.
 
Vad jag däremot gillar mest med Sleeping Dogs är miljöerna och atmosfären som spelet har. Den är tät som attan och allt från musiken, staden, ljuden, allt folk och mer gör att Sleeping Dogs ger ett mycket bra intryck som håller spelet igenom. Det är ett nöje att åka omkring i en bil, lyssna på radio och utföra sidouppdrag, just bara för att få lyssna på lite mer radio.
 
Spelmekaniken är bra. Striderna är helt okej och mer varierande än Assassins Creeds system som går ut på att trycka på en knapp tills alla är döda. Att köra fordon går utan problem även fast det hade varit fint att kunna styra kameran lite. För den som orkar så finns det hur mycket sidouppdrag, minispel, samlingssaker och annat att skaffa, vilket ger spelet mer livslängd. Det finns också många olika fordon, olika maträtter och drycker som ger bonusar, olika klädesplagg som ger bonusar. Man kan köpa möbler till sin lägenhet och så vidare. Det finns helt enkelt en hel del att göra. Man kan till och med sjunga kareoke.
 
Sleeping Dogs är ett himla bra spel, långt ifrån perfekt, men helt klart värt din tid.
 
/Johan

Kommentarer
Postat av: J

Det är ganska kul att du alltid skriver under med /Johan, Anna skriver ju aldrig så man hade blivit ytterst förvånad om det inte var du som gjort inlägget!

2013-02-04 @ 13:18:06
Postat av: Anna

Nej allt annat vore sensation! Men för tydlighetens skull är en signatur bra. Jag vill ju inte att någon ska tro det var jag som skrev... :-)

2013-02-04 @ 13:34:37
Postat av: Johan Kullberg

Min älskade lillasyster skall inte få ta åt sig äran för mitt otroliga bloggande ;D

2013-02-04 @ 16:26:49
Postat av: The Dan

Jäklar, såg ni kommentarstormen på förra inlägget. Några av mina kommentarer fastnade tydligen i någon slags kommentarsingularitet. Det var awesome.

Jag tycker att Anna skall skriva fler inlägg och det står jag för. Bland alla bloggare som aldrig skriver något så är hon min favvorit.

Roligt att du gillade sleeping dogs. Den gled inte under radarna för mig lika mycket som priset gled över min förmåga att betala när det släpptes. Det kan vara billigare idag men nu har jag för mycket annat att spela före.

2013-02-04 @ 20:07:13
Postat av: Johan Kullberg

Jag har en teori till varför dina kommentarer inte syntes. De var markerade som spam, och troligtvis för att du nämnde en synonym för ordet samlag. Den här sidan har ett intressant filter.

Jag tycker Anna skall skriva lite också, det vore trevligt.

Om du har lust så låna Sleeping Dogs av mig.

2013-02-04 @ 21:04:40
Postat av: The Dan

Låna låtar ju helt klart billigare än köpa men det hjälper inte så mycket med tidsbristen. Kanske i framtiden någon gång.

2013-02-04 @ 22:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0