Fettklumpen är nu borta.

Skyrim

Jo, jag är sent ute med det här spelet. Men nu har jag äntligen klarat det. Eller ja, kanske, typ?

Skyrim är ett "rollspel" i en öppen värld där man iklär sig rollen som dragonborn. En person vars öde det är att döda drakar och bland annat döda drakarnas chef Alduin. Och det är faktiskt handlingen till själva grunddelen av spelet. Eftersom att det är en öppen värld så kan man göra en massa annat: bli tjuv, bli magiker, bli krigare, bli en bard, gifta sig, skaffa hus, smida saker och en massa annat.

Jag skulle vilja likna spelet som en otroligt stor vattenpöl. Det finns en massa saker att göra som faktiskt ofta är väldigt kul. Spelet suger tag i en och drar in en i en fantasymiljö som är svårslagen då stämningen är tät, miljöerna är fina och musiken är underbar. Problemet är bara det att världen inte är särkilt djup. Det går liksom bara att skrapa på ytan, och många av uppdragen är i princip likadana: prata med någon, gå till ett ställe, gå till ett annat ställe, gå ned i en grotta där det finns ondingar, döda ondingarna. Men vissa av uppdragen är riktigt kul och det märks när spelskaparna har gjort något annat än att gå på standarduppdrag för att skapa något speciellt. De guldkornen får man däremot leta efter.

Spelet dras också med mycket buggar samt vad jag skulle tro en hel del slarv. Mycket av det som presenteras verkar helt enkelt oslipat och bara dåligt. Många animationer är kassa, röstskådespeleriet är oinspererat och så vidare. Vid ett flertal tillfällen hängde sig spelet, sparfiler försvann eller gick sönder, uppdrag gick inte att klara på grund av buggar.

Men det värsta är att när jag hade "klarat" spelet så infann sig en tjänsla av "Jahopp. Vad gör jag nu?" Istället för att jag gladeligen kunde ställa in spelet i min spelsamling och kanske återuppta det senare. Vilket är synd. Jag hade hellre sett en mindre men djupare vattenpöl. Det enda bra som har kommit ur detta är det faktum att fettklumpen i min spelhög nu är borta och jag kan börja på något annat.

/Johan

Kommentarer
Postat av: The Dan

Grattis. Finns en chans att jag bara skiter i att klara det där spelet men det återstår väll att se.

2013-06-13 @ 18:17:20
Postat av: Johan

Äh, ägna dig åt roligare saker som att samla frimärken eller slänga sten på lador.

Håller på att läsa din historie om Nix. Den börjar arta sig!

2013-06-13 @ 22:51:46
Postat av: Hento

Har säkert lagt ner 300+ timmar på spelet och jag har fortfarande inte slagit ihjäl en endaste drake :P

Jag håller med om att uppdragen blir lätt tjatiga dock tycker jag ändå att variationen är rätt ok. Däremot blir jag aningen trött på att spelet verkar "uppdateras" efter vilken level du har när du öppnar spelet. Om man är tidigt på en level när man avslutar kan man helt plötsligt dö på några fåniga banditer. Är man däremot sent på en level och laddar kan man slå ihjäl vad som helst.

2013-06-13 @ 22:54:56
Postat av: Johan

Shit! Då borde du döda en drake snart. Det är ju hela poängen med spelet ;p

Jo, jag tänkte också på det. Men jag tror att det är själva idéen med spelets upplägg med en öppen värld. Hade det funnits fasta nivåer så hade spelet varit låst för spelaren.

2013-06-14 @ 09:40:50
Postat av: Hento

Att döda den första draken och därmed får tillgång till "Shouts" utvecklade onekligen spelupplevelsen.... :P

2013-06-18 @ 20:05:03
Postat av: Johan

Haha, bra där! Det finns några roliga shouts faktiskt.

2013-06-18 @ 22:18:51
Postat av: The Dan

Som när man skriker FAAAAAAAN! när spelet låser sig och man förlorar en timmes spelande pga dåliga checkpoints. Eller när man skriker SKIIIIIIIT! för att spelet är alldeles för långt och enformigt och 90% av questsen är skrivna av lågstadieelever från särskolan.

Det är roliga shouts.

2013-06-20 @ 22:06:07
Postat av: Johan

O ja, de är roligast, och mest användbara också...Om man hade haft ett kinect! *badumtizz*

2013-06-20 @ 22:46:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0